Erikslundskolan 7-9 - mycket har
blivit betydligt bättre, men enstaka delar är ännu inte tillräckligt bra
I juni genomförde Skolinspektionen en uppföljning av
tidigare inspektion på Erikslundskolan 7-9. Nu har resultatet kommit: merparten
av de områden där SI tidigare funnit brister är godkända, men det kvarstår
brister inom ett område.
Resultatet av Skolinspektionens uppföljning i juni visar att
Erikslundskolan får grönt ljus när det gäller extra anpassningar och särskilt
stöd samt förutsättningar för lärande. Nu kan skolan visa hur den uppfyller
kraven inom dessa två områden.
Skolan har också fått godkänt när det gäller arbetet med att
utforma en lärmiljö som präglas av studiero. Vi är på god väg, men inte framme än, säger Ann-Kristin Svanberg Björkqvist, rektor på Erikslundskolan. Jag har arbetat här i sju månader och ser hur vi tillsammans gör framsteg hela tiden. Vi jobbar målmedvetet för en skola med hög trivsel och goda studieresultat. Våra elever ska vara hela människor med framtidstro, som kommer in på gymnasiet.
Skolan ingår i Skolverkets projekt Samverkan för bästa skola
och får gott stöd för att utveckla ledarskapet i klassrummen och arbetet med
särskilt stöd och extra anpassningar.
Fortsatt kritik när det gäller arbetet med att utforma en
lärmiljö som präglas av trygghet. Rektorns uppfattning om att det bedrivs ett
målmedvetet arbete på skolan för att komma till rätta med bristerna delas av
Skolinspektionen, som i beslutet konstaterar att rektorn vidtagit en rad
åtgärder och att det bland annat resulterat i att de fysiska kränkningarna
minskat och att elevernas upplevelse av trygghet har ökat.
Vi är förstås inte nöjda förrän alla elever känner sig
trygga i skolan säger rektor Ann-Kristin Svanberg Björkqvist. Och det är
bekymmersamt att skolan är trång med så många människor som vistas på liten
yta. Men vi har jobbat vidare sedan Skolinspektionen var här i juni.
Höstterminen inleddes med uppstartssamtal med alla elever i
årskurs 7 och 8 och deras vårdnadshavare där ordning och reda samt respekt diskuterades.
9:orna deltog i ett övernattningsläger med värdegrundstema. Alla har fått ta
del av, och skriva under, skolans ordningsregler. En tydlig konsekvenstrappa
har också införts, liksom samarbete med bibliotek, fritidsgård, kyrka och
socialtjänst. Skolans studiecoacher har särskilt uppdrag att arbeta med ökad
motivation och skolnärvaro.
När det gäller åtgärder mot kränkande behandling får skolan
fortsatt kritik. Lärare, eller annan personal som får kännedom om att en elev
har, eller anser sig ha, blivit utsatt för kränkande behandling ska anmäla
detta till rektorn.
-
Rutiner för anmälan till rektor och huvudman
finns framtagna, dessa är också väl kända på skolan, men de används inte
tillräckligt systematiskt. Vi tar alla händelser på största allvar och vidtar
konsekvent de åtgärder som krävs. Språkbruket på skolan är ett område som vi
behöver arbeta vidare med, tillägger rektor.
Skolinspektionen har godkänt skolans arbete med insatser för
elever i behov av särskilt stöd. I våras kraftsamlade Grundskoleförvaltningen
för att komma i kapp med dokumentation och åtgärdsprogram.
-
Skolan har sedan tidigare fått extra resurser i
sitt värdegrunds- och elevhälsoarbete.
Vi fortsätter under en period framåt med utökade
resurser för specialpedagog och skolkurator,
säger Julio Garcia Atterström, verksamhetschef. Föreläggandet handlar om
trygghet och åtgärder mot kränkande behandling. Nu har skolans ledning en
konsekvent strategi för att avhjälpa bristerna och vi hoppas bli vitesfria vid
Skolinspektionens nästa besök.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.